Wat een klus het plaatsen van de standkachel. Eerlijk gezegd ben ik heel blij dat ik deze klus niet zelf ben begonnen en heb laten uitvoeren door een vakman. Het kacheltje zelf stelt niet zoveel voor maar het installeren des te meer. We hebben ervoor gekozen de kachel te plaatsten onder de rechter voorstoel. De verse lucht wordt dan aangezogen uit de relatief koele cockpit en de warme lucht vervolgens in het leefdeel van de bus. Een 2 KW kachel past met gemak onder onze voorstoel. Nu hopen dat de 2 KW voldoende is om onze toch best grote bus voldoende te verwarmen.
Er werd begonnen met het uitnemen van de passagiersstoel. Vervolgens goed kijken waar er een gat in de bodemplaat gemaakt kon worden. Hiervoor moet je goed onder de bus kijken of er geen dragende balken of leidingen in de weg zitten. Dan gaat de boormachine en de zaag erin. Zoals eigenlijk altijd blijkt maar weer dat goed gereedschap het halve werk is. Toen de kachel op zijn plaats stond moest de leiding naar de dieseltank aangesloten worden. Hiervoor werd de grote tank los gehaald en schuin geplaatst zodat de dieselpomp eruit gehaald kon worden. Vanzelfsprekend moet de tank behoorlijk leeg zijn om dit te kunnen doen. Even leek het erop dat de adblue tank in de weg en te vol zat om de pomp er uit te halen maar gelukkig lukte het toch.
Zoals eigenlijk altijd blijkt maar weer dat goed gereedschap het halve werk is.
Na heel wat gepriegel en behoorlijke vieze handen zit ook die aansluiting en kan de tank terug geplaatst worden. Nu het laatste onderdeel en dat is de elektra. Daar we nog geen camperaccu geplaatst hebben sluiten we de kachel voor test doeleinden even op de auto accu aan en kunnen we proefdraaien. En natuurlijk hij werkt! Ik kreeg wat uitleg over het bedieningspaneel en klaar is Arjan.
댓글